Wat houdt een silsilah in? 

 

Op het pad van de ruhani beleving waren er enkele groot geleerden zoals;

Sheikh Syed Abdul Qadir Al Jilani 

Sheikh Gwaadja Muinuddin Chisti

Sheikh Gwaadja Bahauddin Naqshbandi

Sheikh Shahabuddin Soharwardi

 

Deze geleerden hadden specifieke leerscholen om de ruhani (innerlijke reis) naar Allah te doceren. Echter werd dit gedaan door verschillende vormen van zikr (meditatie) uit te leggen en door in dienst te staan voor de schepping van Allah. Hedendaags hebben wij verschillende boeken van de deze geleerden die we kunnen bestuderen en ons ziel kunnen verrijken. Het belang van een silsila is namelijk dat deze leringen terugkeren als een ketting (silsilah) naar de geliefde Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem. 

 

Ook was de grote leraar Sultan Syed Magdoem Ashraf Jahangir Simnani een groot leermeester. Hij was geboren en een koning in Simnan. Tijdens zijn koningschap werd hij jarenlang gedoceerd door Seydna Gidr alaihis Salaam. Tot het moment dat hij met de toestemming van zijn geliefde moeder zijn koninkrijk verliet en lopend vertrok naar India om zijn spirituele leermeester Sheikh Alaaoel Haq Pandavi te ontmoeten. Hij verliet zijn aardse koninkrijk voor de manavi/ruhani/spirituele reis. In zijn leven reisde hij drie keer de wereld rond en schreef als geschenk voor de mensen boeken in hun taal. Ook reisde hij af naar Mevlana Jalaloeddin Rumi en mediteerde veertig dagen (gulwah) in Konya. 

Hedendaags is zijn leer terug te vinden in de boeken die hij heeft geschreven en zijn opvolgers (silsilah) zoals Sheikh Syed Mohammed Ashraf Ashrafi Al Jilani. 

De Ashrafi silsilah is een samenkomst van de Chisti en Qadri silsilah. 

Ook loopt deze silsilah helemaal terug naar onze geliefde Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem. 

Het is een zegen wanneer men verbonden is met een silsilah. Naast het doel om op het aardse leven je innerlijk reis voort te zetten zullen wij met deze awliyaa in de aagirah (hiernamaals) zijn. 

 

Moge Allah onze harten doen verbinden met de vrome dienaren van Allah in ons aardse leven en in het hiernamaals. 

 

'De mens zal met degene zijn van zij hielden' (Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem)

 

Wanneer een persoon mureed wordt (de intentie neemt om een sheikh te volgen om de nabijheid van Allah te verkrijgen) dan wordt deze persoon door alle awliyaa van deze silsilah geaccepteerd. Dit houdt in dat men de awliyaa als spirituele ouders krijgt tot aan de Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem. Zo zijn ook alle azkaar/dua's en smeekbeden vanaf de Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem meegegeven tot aan de huidige Sheikh. Een Sheikhe Kaamiel zorgt ervoor met de wil van Allah dat het hart in connectie blijft met Allah en de Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem. 

 

'Weet! Alleen met de zikr van Allah krijgen de harten rust' (Quran)

 

In de Islam kennen we de benamingen zoals Azkaar (verschillende smeekbeden vanuit Quran en Sunnah). Daarnaast is de zikr van Allah een aparte dimensie en wordt ook wel sair en soeloek genoemd. Dit houdt de innerlijke reis naar Allah in. In de grote silsilah zoals Qadri, Chisti, Soharwardi wordt dit voornamelijk met luide zikr gedaan. De Naqshbandi silsilah in essentie en de leer van Shah Bahauddin Naqshband qoeddiesa sierroehoe gaat voornamelijk om stille zikr. Ook wel zikr gafie genoemd. 

 

Dit sluit niet uit dat er ook stille zikr in de overige silsilah wordt meegegeven. Dit is afhankelijk van de mureed en Sheikh. Als een mureed introvert is of extravert wordt dit allemaal meegenomen door een Sheikhe Kaamiel om de zikr aan deze persoon te leren. Naast dat sommige moskeeën op de donderdagen gezamenlijke zikr doen, is het pad van een mureed individueel. 

 

De sair en soeloek gaat om de realiteiten van de kaliema te ervaren in het hart. De zikr is in de volgende delen te bewandelen; Laa ielaaha iellalaah, Iellallaah, Allaahoe en Hoe. Dit is een proces van jaren waarbij de mureed zijn Sheikh volgt in de aanwijzingen van het doen van specifieke zikrmethodes en waarbij het uiteindelijke doel is om de ruh vrij te maken van alle kaders die erom heen zijn gemaakt.

 

De Geliefde Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem gaf de zikr van Laa ielaaha Iellallaah zelf aan de Galiefa Hazrat Ali. Deze onderwees hij ook aan hem en is met de meeste silsilahs meegekomen tot aan de huidige leermeesters. Echter is er 1 silsilah die alleen maar stille zikr toestaat aan de mureeds en dat is de silsilah die terugkeert naar de eerste Galiefa Abu Bakr As Siddique. Het doen van zikr heeft dus een behoorlijke geschiedenis en is terug te vinden in de boeken van de Awliyaa. 

 

Het verschil tussen zikr en awraad.

Awraad zijn verzen, dua's of smeekbeden die in aantallen op specifieke momenten worden gelezen. Onder het Kopje smeekbeden verzamel ik de awraad van de silsila Ashrafiya die een elk kan reciteren. In shaa Allah zal men de voordelen in de dunya en aagirah hiervan verkrijgen.